søndag den 2. september 2007

Hall 3 - Happy and free

Så er den føste weekend på City University of Hong Kong ved at lakke mod enden. Det har været en forholdsvis hektisk uge, med en masse nye indtryk, en masse nye mennesker, og en masse nye procedurer man skal ind i.
Da vi checkede ud af hotellet, sidste mandag så vi frem til at komme lidt væk fra midtbyen og skyskraberne. Vi var begge ved at få nok af den stillestående luft og forureningen. CityU er det mest centrale universitet i HK, og metroen går til et storcenter, for dem er der jo masser af, der ligger lige op ad skolen. Residence-bygningerne, hvor vi skal bo de næste fire måneder ligger 10 min. gang fra universitet, men det er stykke oppe af bjerget, så det går stejlt opad. Man er helt kvast og sveder som et sv.., når man endelig når toppen, og man har egentlig bare lyst til at tage et bad, hver gang man når toppen! Selv de lokale kinesere synes til tider det er en hård omgang, at komme derop i varmen. Jeg tror, der samlet er omkring 3000 studerende på campus, der består af en række højhuse, mere eller mindre ved siden af hinanden. Jeg er kommet til at bo i hal 3 på 6. etage ud af 11, så det er en af de mindre bygninger. Byngingerne er konstrueret sådan et havdelen af lejlighederne har udsigt ud over hele Hong Kong, men jeg bor selvfølgelig i den den anden side og har kun udsigt til nogle rige menneskers gigantiske, men mennesketomme pool. Tilgengæld er udsigten fra taget, som også fungerer som vaskeområde, fuldstændig fantastisk! Fordi vi ligger på vej om af bjerget kan vi overskue hele HK, som arealmæssigt ikke er meget større end 15X15 km. Grundpriserne hernede koster så meget at det er billigere bare at bygge opad (hvilket man må sige at de gør) og kvadratmeterprisen for egendomme i HK er den dyreste i verden. Dette afspejler sig også på campus.
Jeg deler et værelse på ca. 12 kvm med en kineser fra selve Kina, der hedder Aeolus (umuligt at udtale). Heldigvis er han super flink, og rigtig hjælpsom. Han taler ikke super godt engelsk, men det er allerede meget bedre end i starten, og han er meget interesseret i DK og kulturforskellene osv. Den første aften hjalp han mig med at købe en billig dyne og hovedpude, hvilket vi ikke havde regnet med at vi skulle have med. Han har også hjulpet mig med at få internet på værelset, samt finde ud af, hvilket mobil-abbonement, der er billigst. F.eks. koster det mig ikke mere en ca. 0,20 øre at ringe til fastnettelefoner i DK - det er da rimeligt billigt...
Selve universitetet er bygget i hvide klinker og ligner et kæmpe badeværelse på ydersiden. CityU er en anelse større end CBS med 20.000 studerende, hvilket ikke er meget i HK-målestok, dog er business-fakultetet, hvor jeg er tilknyttet det største i HK. Jeg har hørt lidt blandet om skolen, og det skulle ikke være den bedste i området, så jeg er lidt spændt på standarten af undervisningen.
Programmet i denne uge har primært koncentreret sig omkring forskellige introduktioner og præsentationer af skolen. Jarl og jeg kom til den første og den gratis middag dagen efter, ellers har vi brugt tiden på at få styr på vores fag - og så selvfølgelig dovne lidt ved poolen på skolen :) De andre udvekslingsstudrende er begyndt at tale om, hvordan der er aldrig er mere end en eller to danskere til de forskellige præsentationer, men efter at de har fortalt, hvad der er foregået virker det pludseligt ret nytttigt bare at ligge ved poolen...
Fagene har været lidt af et pudslespil, og jeg har endnu ikke helt fået de fag jeg gerne vil have, men indtil videre har jeg timer om onsdagen og fredagen, så det er muligt at tage på forlængede weekender rundt omkring i det østasiatiske område. Det er en uge tilbage til at fagene skal være på plads, så jeg håber stadig det vil lykkes.
Det har været rigtig sjovt og interessant at møde de andre udvekslingsstuderende. De første dage er det selvfølgelig dem, man er mest sammen med, men jeg har en ambition om også at møde nogle af de lokale studerende, som dog er noget mere reservede og svære at komme i kontakt med. Jeg håber dog der muligheder, for jeg har hørt fra flere steder, at de egenlig er nysgerrige, men bare også meget generte og tilbageholdne.
Så må det vidst være det for denne gang. Jeg nærmer mig skrivekrampe, så historierne om HK’s natteliv må vente til næste indlæg...

Ingen kommentarer: